De uitdagingen voor handelsbedrijven zijn niet min. Klanten verwachten steeds meer. Zij willen niet alleen een uitgekiend assortiment, maar ook een goede prijs en een snelle en foutloze levering. Zo wat alle processen vragen om een digitalisering. Om je bedrijf aan te passen aan een digitale en online omgeving zijn procesaanpassingen nodig. Weet je niet hoe daaraan te beginnen? Gelukkig bestaat er ERP-software, die deze omschakeling vergemakkelijkt. Maak in dit blogbericht kennis met deze software en ontdek hoe je je bedrijf zo op een nieuw spoor zet naar efficiënt werken. Ga voor slim voorraadbeheer Om je kantoor, je magazijn en de hele keten van je bedrijf te digitaliseren, zijn er interessante softwarepakketten. Deze ERP-systemen brengen al je handelsprocessen, zoals voorraad, inkoop, verkoop, boekhouding, CRM en orderbeheer samen in één tool. Het verbindt en automatiseert deze verschillende bedrijfsprocessen. Zo raken de afdelingen allemaal op elkaar afgestemd. Je kan automatisch een order verwerken en meteen ook de voorraad in real time bijhouden en aanvullen. Dat draagt bij tot een optimale informatievoorziening, wat essentieel is voor bedrijven om de hoge bedrijfsdoelen te realiseren. Met een slim voorraadbeheersysteem win je op termijn tijd om je toe te leggen op nieuwe uitdagingen binnen je bedrijf. Op maat aangepaste pakketten voor groothandel Je kan kiezen uit verschillende aanbieders van ERP-pakketten. Sommige zijn generiek, andere richten zich op specifieke branches. Ook voor bedrijven actief in de groothandel zijn er ERP-systemen op maat met specifieke voordelen. Een centraal informatiepunt toegankelijk voor iedereen van overal Dankzij de ERP-software creëer je jouw centrale informatiebron die je webshop en sales apps voedt met data. Je ontwikkelt een vlotte goederenstroom, waardoor je logistieke proces optimaal functioneert. Door zo efficiënt te werken, vergroot je je marges. En creëer je tijd om nieuwe producten te ontwikkelen en een nog betere service aan te bieden aan je klanten. Dankzij ERP krijgen alle betrokken werknemers toegang tot de juiste en meest accurate informatie. Waar je werknemers zich ook bevinden, ze hebben steeds inzicht in dezelfde informatie over voorraad, levertijden, bestellingen, financiën en personeel. Nog meer voordelen Je kan je producten traceren, je inkoopprocessen stroomlijnen en aan materiaalplanning doen. Je kan ook je webshop of B2B-portal aan je ERP-systeem koppelen, zodat je voorraden en prijzen steeds actueel zijn. Zo lever je snel en efficiënt aan je klanten en voldoe je aan hun stijgende verwachtingen. Het laat ook toe om gemakkelijk je prijzen per klant, artikel of assortiment aan te passen. Door het centraliseren van je productgegevens, heeft iedere afdeling toegang tot dezelfde up to date informatie. En dat zorgt voor minder leveringsfouten. Je magazijnmedewerkers zien welke artikelen de klant wenst. Bij vragen zien ze meteen alle gemaakte afspraken. Als dat niet efficiënt is! Slim voorraadbeheer zonder eigen magazijn Wil je nog een stapje verdergaan met slim voorraadbeheer? Ga dan voor dropshipping. Dat is een vorm van uitleveren, waarbij je producten aanbiedt zonder ze zelf in voorraad te hebben. Als je klant producten bij jou koopt, bestel jij ze vervolgens bij de producent of leverancier. Hij verstuurt die op zijn beurt rechtstreeks naar jouw klant. Op die manier ben jij de tussenpersoon en kom je niet fysiek in contact met het product. De omzet verloopt wel via jouw boeken. Ook binnen de groothandel neemt de vraag naar dropshipping toe. Dropshipping is tijd- en kostenbesparend Met het uitbesteden van je logistieke flow bespaar je tijd en kosten. Het is bovendien niet nodig om een voorraad aan te leggen. Op die manier bewaar je zelf geen producten, waarvan de houdbaarheidsdatum kan verstrijken is en je houdt geen restpartijen over. Hierdoor heb je voor deze producten geen magazijn meer nodig en kan je toch een breed assortiment aanbieden aan je klanten. Het geeft je zelfs de mogelijkheid om te experimenteren met nieuwe producten in je gamma. Zonder zelf grote investeringen te doen, ontdek je of deze aanslaan bij je klanten. Ondersteunende software Ook om dropshipping overzichtelijk te beheren, is er handige online software. Is een klant niet tevreden van zijn gekochte goederen, dan kan hij deze zonder problemen terugsturen. Meteen weer naar de leverancier. En toch ervaart je klant dat de bestelling van jou komt. Je regelt het allemaal vlot dankzij deze ondersteunende tools. Hoge verwachtingen los je niet alleen in Vandaag de dag is de druk op ondernemers zeer groot. Maar weet dat je er niet alleen voor staat. Maak gebruik van slimme software, ga in gesprek met de experts en leer van hun trainingen. Want op die manier krijg je de nodige ondersteuning om verder te groeien en heb je de kracht om alle uitdagingen van jouw onderneming aan te gaan. Wat er ook gebeurt. |